Grupa mare
Copii de 5 ani
Începând cu această vârstă, structura planului
de învăţământ se modifică în sensul creşterii numărului de activităţi comune,
pe de o parte, şi scăderii numărului de activităţi liber-alese, pe de altă
parte. Se trece, deci, la nivelul de vârsta 2, când se urmăreşte în principal
pegătirea pentru şcoală.
Temele abordate devin mult mai complexe, mai amănunţite.
Vor învăța să asculte un text (o poveste), să-l repovestească
pe scurt, să răspundă la intrebări legate de textul ascultat; să recunoască un
anumit sunet la începutul, la sfârsitul sau la mijlocul unui cuvânt;
să folosească în vorbire cuvinte nou învățate, să se exprime corect din punct
de vedere gramatical; să povestească, să recite cu intonație; să creeze rime,
ghicitori, povestiri etc., se vor familiariza cu scris-cititul (reprezentarea
grafică a propozitiei, cuvântului, silabelor; stabilirea numărului de cuvinte
sau silabe; indicarea sunetului inițial; recunoaşterea câtorva litere şi
cuvinte simple). Vor fi capabili să mânuiască instrumentele de scris, să aibă o
poziție corectă la masa de scris.
La activitatea matematică își
vor dezvolta capacitatea de a înțelege și utiliza numerele si cifrele de la 1-10;
vor recunoaște grupele cu 3/5/10 obiecte și cifrele corespunzătoare; dezvoltarea
capacității de rezolvare de probleme; operații de adunare și scădere cu 1-2
unități; de a compune probleme simple
după imagini, de a cunoaște semnificatia simbolurilor + și – dar și de a rezolva probleme cu ajutorul
materialului concret sau după imagini; să utilizeze corect unitățile de măsură
(să compare lungimea, greutatea, valoarea în bani a unor obiecte) se
realizează negaţia logică.
Activitățile de Cunoașterea
Mediului vor avea în vedere dezvoltarea capacității de cunoaștere și
înțelegere a mediului înconjurător, precum și stimularea curiozității pentru
investigarea acestuia; aici se face referire la cunoașterea componentelor lumii
înconjurătoare, recunoașterea schimbărilor și transformărilor din natură,
explorarea fenomenelor, proceselor de mediu, cunoașterea elementelor mediului
social și cultural. Important este ca preșcolarii să utilizeze în cadrul
activităților un limbaj adecvat și din mediul înconjurător și, nu în ultimul rând,
se va urmări formarea unor deprinderi de îngrijire și ocrotire a mediului
înconjurător.
Preșcolarii vor cunoaște și vor
învăța să respecte normele de comportare civilizată, educarea abilității de a
intra în relație cu ceilalți, educarea trăsăturilor pozitive de voință și
caracter, cunoașterea unor elemente de istorie, geografie și religie, care
definesc portretul spiritual al poporului român. Un rol important îl are
stimularea expresivității și creativității, compunerea în mod original și personal,
interpretarea liberă și creativă a lucrărilor. Elementele de activitate casnică
le vor îmbogăți cunoștințele despre
materiale și caracteristicile lor, despre tehnici și unelte de lucru, despre
formarea și consolidarea unor abilități practice specifice nivelului de
dezvoltare motrică. Prin aceste activități se urmărește dezvoltarea simțului
estetic și practic, folosirea expresiilor și cuvintelor specifice acestora
(comportament și atitudini igienice, abilitatea de a relaționa, deprinderi de aranjare,
ordonare, îngrijire, întreținere). Le vor fi aprofundate deprinderile
igienico-sanitare pentru menținerea stării de sănătate, stimularea calităților
intelectuale, de voință și afective în vederea aplicării independente a
deprinderilor însușite (să folosească acțiuni motrice învățate pentru a exprima
sentimente/comportamente); formarea capacității de exprimare prin muzică (să
cânte cu educatoarea, să acompanieze ritmic cântecele, să asocieze
mișcări cântecului, să exprime prin mișcare starea sufletească creată de
muzică, să asculte și să recunoască fragmente din creații muzicale).